Selasa, 13 Desember 2011

Kebenaran Al Qur’an


Kebenaran Al Qur’an
1400 tahun yang lalu Alah telah memberitahukan bahwa Al Qur’an merupakan kebenaran yang sangat pasti, tidak ada sedikitpun Syak atau keraguan didalamnya, sebagaimana yang telah dijelaskan oleh Allah sendiri dalam QS Albaqoroh ayat 2, yang berbunyi(terjemahannya): “Kitab Alquran tidak ada keraguan yang akan menjadi petunjuk bagi orang-orang yang bertaqwa”.
Bagi orang-orang yang telah yaqin dengan islam maka ia langsung menerima segala sesuatu yang diberitakan oleh al Qur’an melalui rosulnya. Menjadi petunjuk dalam segala amal perbuatannya, menjadi kiblat dalam mengkaji ilmu-ilmu penciptaan, menjadi acuan yang wajib bagi orang yang sudah bertaqwa. Salah satu ciri kemukjizatan Al-Quran ada di dalam ilmu yang dibawanya. Allah s.w.t. berfirman:
  “(Orang-orang kafir itu tidak mau mengakui apa yang telah diturunkan Allah kepadamu wahai Muhammad), tetapi Allah sentiasa menjadi saksi akan kebenaran Al-Quran yang telah diturunkanNya kepadamu. Allah menurunkannya dengan ilmuNya, dan malaikat juga turut menjadi saksi. Dan cukuplah Allah menjadi saksi (akan kebenaran Al-Quran ini).” (Al-Quran Surah An-Nisaa’, 4: Ayat 166).
Sehubungan dengan itu, para ahli sains dan para pakar ilmu- professor dari banyak universitas-universitas- telah banyak mengkaji ilmu-ilmu yang dibentangkan Al-Quran itu. Dewasa ini, para ahli sains telah mendapatkan kebenaran dalam kajian mengenai angkasaraya, walaupun Al-Quran telah pun membicarakan persoalan angkasaraya dan manusia sejak dahulu lagi. Jadi, apakah hasilnya? Seorang profesor Emeritus Keith Moore, salah seorang saintis terkenal di bidang kajian tubuh manusia (‘anatomy’) dan kajian embrio (‘embryology’). Beliau membentangkan analisa saintifiknya mengenai beberapa ayat-ayat Al-Quran dan Hadis-hadis terutama yang berkaitan dengan bidang kepakaran beliau. Profesor Moore ialah penulis buku berjudul “The Developing Human” (“Manusia Yang Sentiasa Berkembang”). Beliau ialah seorang Profesor Emeritus di bidang kajian tubuh manusia dan biologi sel (‘Anatomy and Cell Biology’) di Univeristy of Toronto, Kanada. Disitu, dia juga pernah menetap sebagai Dekan Madya di Jabatan Sains Asas, Selain itu, beliau juga pernah menetap di University of Winnipeg, Kanada selama 11 tahun. Beliau pernah mengetua-i persatuan-persatuan pakar-pakar kajian tubuh-manusia antarabangsa, terpilih untuk meng-anggota-i Akademi Antarabangsa Cytology, Persatuan Pakar Tubuh-manusia Amerika, dan Persekutuan Pakar Tubuh-manusia Amerika Utara dan Selatan. Pada tahun 1984, Profesor Moore telah menerima gelar paling dihormati di bidang kajian tubuh-manusia di Kanada, yaitu  gelar ‘J.C.B Grant Award’ dari Persatuan Pakar Tubuh-manusia Kanada.
  Beliau telah menulis banyak buku-buku berkenaan kajian tubuh-manusia klinikal dan kajian embrio.
  Apabila diminta memberikan analisa mengenai ayat-ayat Al-Quran dan Hadis, Profesor Moore merasa takjub. Beliau tidak mengerti bagaimana Nabi Muhammad s.a.w. yang hidup 14 abad yang lalu, berupaya menerangkan mengenai embrio dan perkembangannya dengan terperinci dan tepat sekali tentang fakta-fakta yang diketahui ahli-ahli sains hanya sejak 30 tahun yang lalu. Perasaan takjubnya bertukar kepada hormat kepada ayat-ayat Al-Quran dan Hadis itu. Beliau memperkenalkan pula perkara itu kepada para ahli ilmu dan ahli sains lain. Malahan beliau telah memberikan satu ceramah khusus mengenai keserasian di antara kajian embrio modern dan Al-Quran dan Hadis dimana beliau berkata:
  “Saya merasa amat bergembira karena diberi peluang membantu menerangkan ayat-ayat Al-Quran berkenaan pembentukan manusia. Bagi saya ayat-ayat Al qur’an sesuatu yang amat nyata bahwa ayat-ayat ini telah diwahyukan kepada Muhammad (sallallahu'alaihiwassalam-pent) oleh Allah, atau Tuhan, kerana kebanyakan dari fakta-fakta ini tidak ditemui melainkan setelah beberapa kurun setelah itu (setelah riwayat hidup Rasulullah s.a.w.-pen). Ini membuktikan kepada saya bahawa Muhammad ialah seorang Rasul Allah.
  Lihat lah bagaimana pakar embrio terkenal itu berkata setelah mengkaji ayat-ayat Al-Quran yang berkaitan bidang kepakarannya, dan tengoklah kesimpulan beliau bahawa Nabi Muhammad s.a.w. ialah seorang Rasul utusan Allah s.w.t
  Allah berfirman (Surah Al-Mu’minun, 23: Ayat 12-14), artinya:
“Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari suatu saripati (berasal) dari tanah. Kemudian Kami jadikan saripati itu air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kokoh (rahim). Kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging. Kemudian Kami jadikan dia makhluk yang (berbentuk) lain. Maka Maha Sucilah Allah, Pencipta Yang Paling Baik.”
  Bahasa Arab ‘alaqah’ mempunyai tiga makna. Yang pertama ialah ‘lintah’. Yang kedua ialah ‘sesuatu yang tergantung’. Yang ketiga ialah segumpal darah. Bila membandingkan di antara lintah (air-tawar) dengan embrio ketika peringkat ‘alagah’, Professor Moore mendapati satu persamaan yang tepat diantara kedua-duanya. Beliau membuat kesimpulan bahawa embrio di peringkat ‘alaqah’ berbentuk sama dengan bentuk lintah. Profesor Moore meletakkan gambar embrio berdekatan dengan gambar lintah (Lihat gambar).


 


Beliau membentangkan gambar-gambar ini kepada ahli-ahli sains apabila di dalam pertemuan-pertemuan.



    Makna kedua perkataan ‘alaqah’ ialah ‘sesuatu yang tergantung’, dan inilah yang sekarang kita saksikan. Yaitu embrio memang tergantung di rahim ibunya (‘uterus or womb’) ketika peringkat ‘alaqah’. Makna ketiga perkataan ‘alaqah’ ialah segumpal darah. Profesor Moore menerangkan ketika peringkat ‘alaqah’, embrio melalui beberapa kejadian. Contohnya pembentukan darah di dalam satu tempat tertutup (‘closd vessel’) sehinggalah metabolik telah sempurna melalui ‘placenta’. Ketika peringkat ‘alaqah’, darah terpencil di dalam satu tempat yang tertutup. Justeru, embrio berbentuk seperti segumpal darah disamping seperti lintah. Kedua-dua bentuk itu dinyatakan oleh satu perkataan Al-Quran berbunyi ‘alaqah’.
  Bagaimana Nabi Muhammad s.a.w. mengetahui kesemua itu? Profesor Moore juga mengkaji embrio ketika peringkat ‘mudghah’ (sesuatu yang dimamah/dikunyah). Beliau megambil raw ‘clay’ [semacam permen karet] dan memamahnya/mengkunyahnya. Kemudian beliau membandingkannya dengan gambar embrio ketika peringkat ‘mudghah’. Profesor Keith Moore berkesimpulan bahwa embrio di peringkat ‘mudghah’ berbentuk seperti sesuatu yang dimamah. 

 Beberapa penerbitan Kanada telah menyiarkan Pernyataan Profesor Moore. Selain itu, beliau juga mempersembahkan tiga program televisi dimana beliau membicarakan keserasian di antara sains modern dan ayat-ayat Al-Quran yang telah diturunkan 1400 tahun dahulu.



  Kemudiannya beliau ditanya satu pertanyaan: “Apakah ini berarti anda percaya Al-Quran ialah wahyu Allah?”.
Beliau menjawab: “Tidak sukar untuk saya mempercayainya”. Beliau juga ditanya: “Bagaimana anda mempercayai kerasulan Muhammad sedangkan pada masa yang sama anda mepercayai Isa?”
Beliau menjawab: “Saya yakin mereka berdua datang dari sumber yang sama”.  Justru ahli sains modern seluruh dunia hari ini mengetahui bahwa Al-Quran ialah wahyu Allah s.w.t.
  Itulah yang Allah s.w.t. firmankan di dalam Al-Quran (Surah 4:166) artinya;
  “(Orang-orang kafir itu tidak mau mengakui apa yang telah diturunkan Allah kepadamu wahai Muhammad), tetapi Allah sentiasa menjadi saksi akan kebenaran Al-Quran yang telah diturunkanNya kepadamu. Allah menurunkannya dengan ilmuNya, dan malaikat juga turut menjadi saksi. Dan cukuplah Allah menjadi saksi (akan kebenaran Al-Quran ini).”
  Oleh karena itu, tidak sukar untuk ahli-ahli sains modern menerima hakikat bahwa Nabi Muhammad s.a.w. ialah seorang rasul Allah sallallahu'alaihiwasallam. Maka sejak saat itu beliau mengikrarkan dua kalimah syahadah: Asyhadu anlaa ilaha illallah wa asyhadu anna muhammadarosulullah. Menyerahkan semua kekayakinannya kepada kebenaran yang berara dalam Al Qur’an dan mengingkari teori evolusi darwinwinisme [MS]


Tidak ada komentar:

Posting Komentar